6 – Bereik nu de werknemers van de toekomst en ontwikkel een contactstrategie!

6 – Bereik nu de werknemers van de toekomst en ontwikkel een contactstrategie!

Hoe kom je in contact met jongeren?
De krapte op de arbeidsmarkt noodzaakt bedrijven om in een vroeg stadium in contact te komen met jongeren. Maar jongeren krijgen meer dan 3.600 boodschappen per dag te verwerken. In print, digitaal, multimediaal. Dus hoe val je als bedrijf(stak) nog op in die boodschappenbrij?

Wacht niet tot je vacatures hebt, maar ontwikkel een contactstrategie met een horizon van twee tot vijf jaar. De kunst is om jongeren jouw bedrijf te laten ervaren. Om inspirerende ontmoetingen te creëren. Wat daarbij wel of niet werkt? Ontdek het tijdens onze workshop arbeidsmarkt en jongerencommunicatie. Door met jongeren in gesprek te gaan. In deze workshop kun je al je vragen kwijt. Disclaimer: de antwoorden die je krijgt zijn soms eerlijker dan je van jongeren verwacht.

Steeds meer mensen vinden een nieuwe baan via hun persoonlijke netwerk: 35% in 2022 ten opzichte van 32% in 2021 (Randstad, 2022). Zij hebben meer vertrouwen in wat hun vrienden, bekenden en familie (online) zeggen over de organisatie waar ze werken dan in de gelikte wervingsteksten die ze op vacaturesites lezen. Je huidige medewerkers kunnen hier – als de ambassadeurs van jouw werkgeversmerk – dus een belangrijk verschil maken en daarmee een van je belangrijkste en meest effectieve wervingstools zijn. Denk dus ook aan je huidige employee experience. In de workshop benaderen wij vanuit experience design de totale ervaring van een medewerker binnen een organisatie – van het eerste contact tot een eventueel vertrek (employee journey) – op de punten (touchpoints) waar deze beïnvloedbaar is.

Er is een war on talent gaande. Die dwingt bedrijven om in een vroeg stadium in de candidate journey op het netvlies komt bij jongeren. Bij DST jongerencommunicatie delen we graag de inzichten over hoe bedrijven toekomstige werknemers aan zich kunnen binden. Maar de grootste inzichten ontstaan door zélf met de doelgroep in gesprek te gaan. Zoals we dat organiseren tijdens de workshop arbeidsmarkt & jongerencommunicatie.

Een op een met jongeren in gesprek over wat hen bezighoudt. Over wat zij belangrijk vinden in een toekomstige baan en over hoe zij het liefst benaderd worden voor vacatures. Tijdens eerdere workshops hebben we al ervaren dat vooral duidelijkheid voor jongeren belangrijk is. Een platte organisatie of leuke vrijmibo zegt veel jongeren niet zoveel. En een fancy corporate bedrijfsfilm, daar prikken jongeren zo doorheen.

Wat werkt wél? Jongeren willen weten wat hen te wachten staat. Wat zij kunnen leren en hoe de organisatie eruit ziet. Geen ingewikkelde terminologie, maar een boodschap die aansluit bij de belevingswereld van jongeren. Dus neem de jonge doelgroep serieus. ”Snapchat en WhatsApp gebruik ik voor het contact met mijn vrienden. Als ik solliciteer stuur ik liever gewoon een e-mail. Natuurlijk speelt ook het imago van een branche of bedrijf een belangrijke rol bij de studie- en beroepskeuze van jongeren. Onze tip? Verzin geen gekunsteld verhaal om jouw organisatie ‘sexy’ te maken. Leg in plaats daarvan helder uit wat voor jongeren de voordelen zijn om voor jou te komen werken.

Deze workshop wordt verzorgd door  Carlijn Bodlaender van DST experience agency.

Wat jij kunt leren!

Workshops Werkcongres